AVS grafiska profil

Ladda hem loggor och bekanta dig med vår grafiska profil

AVS grafiska profil

Funktionen för AVS grafisk profil är att kommunicera en professionell, konsekvent, relevant och igenkännbar bild av vårt bolag. Att ha en särskiljande visuell identitet är viktigt ur konkurrens­synpunkt. Samtidigt styrks identiteten av att associeras till liknande verksamheter. Det optimala varumärket bör alltså vara så unikt som möjligt men ändå behålla kopplingen till sitt fält.

Vår bransch är generisk, och ett flertal aktörer erbjuder i stort sett samma tjänster och kompetens. Våra kunders val baseras i grund och botten på pris och upplevd kvalitet. Upplevd kvalitet baseras dels på egna erfarenheter, dels på vad andra säger, och här kan kommunikation göra skillnad.

avs-logo-portrait-svart

För loggor i andra format samt mönster och grafiska element, kontakta
marknad@avs.se

Våra kärnvärden

Okomplicerat

AVS ska vara okomplicerade att göra affärer med. Detta ska genomsyra såväl vårt sätt att kommunicera med våra kunder som hur vi presenterar oss visuellt. Vi ska, i den mån det är möjligt, undvika omständliga rutiner, och i varje steg försöka förenkla för våra kunder.

Seriöst

Vi menar vad vi säger, och vi är alltid ärliga. Vi tar våra arbetsuppgifter och våra kunders behov på allvar, utan att av den anledningen vara stela eller tråkiga.

Prisvärt

Att vara prisvärd innebär att anpassa lösning efter behov och budget. Vi strävar inte efter att leverera den billigaste lösningen, och profilerar oss inte som ett lågprisbolag.

Nyckelord för visuell & verbal kommunikation

Våra tjänster och vår kommunikation bör upplevas tillgänglig, inspirerande, modern, funktionell och högteknologisk. Man kan tolka in mycket i orden; beskrivningarna och exemplen är vägledande. Orden kan användas som en checklista när man skapar kommunikation.

Tillgängligt

Interaktionen med AVS ska vara tydligt, enkel och förutsägbar. Vi använder ett tydligt, okomplicerat språk och undviker engelska eller bransch-specifika uttryck. Vi är inklusiva, inte exklusiva.

Inspirerande

Vi försöker informera och utbilda våra kunder om spännande lösningar och kommande tekniker.

Modernt

Vi lever i samtiden och blickar framåt! Vår gedigna historia använder vi i huvudsak för att styrka kommunikation kring finansiell stabilitet.

Funktionellt

Vi fokuserar på att lösa problem på det smartaste sättet. Det viktigaste är att lösningar i verkligen används av målgruppen — det är då kunden upplever nyttan.

Högteknologiskt

Vi bör associera oss med de mest moderna lösningarna och innovativa tänkandet.

Namn och slogan

AVS började sin resa som AV Syd redan 1896. Vi har varit verksamma i branschen länge och har en lång historia. Sedan starten har bolaget växt, breddat sin verksamhet och har idag kunder i hela Sverige. Därför bytte AV Syd namn till AVS år 2019.

AVS – vårt namn

AVS är inte bara en förkortning av AV Syd. AV står, precis som tidigare, för Audio-visuell men betydelsen utökas med det tillkommande S, som utöver att syfta på Syd, också kan kopplas till många andra ord så som system, solutions eller smart.

(Vårt fullständiga bolagsnamn är AVS i Sverige AB, och används endast i administrativa sammanhang så som fakturering.)

Smart ljud & bild – vår slogan

Betydelsen av smart är bland annat skicklig, skarp, fiffig, elegant och intelligent. Ordet används också flitigt i tekniska sammanhang – smartphone; smarta apparater; smarta hus etc – med syftning till någon slags inbyggd logik eller intelligens.

Våra lösningar är genomtänkta, anpassade till syftet och fugnerar i sitt sammanhang. Vi strävar efter den bästa lösningen för prestanda, pris och livslängd. Det är smart, tycker vi.

avs-profil-logo

Vår logo

Kärnan i vår visuella identitet är vår logo. Den består av tre komponenter: symbol, logotyp och slogan. Vår logo finns i vertial och horisontell version och kan användas med och utan slogan. Dessutom finns inverterade varianter.

Logon ska alltid användas i sin helhet, dvs med både symbol och logotyp, och får inte förvrängas eller ändras. Varianter utan slogan ska i huvudsak användas när logon reproduceras små storlekar.

Symbol

Vår symbol, AVS-kuben, föreställer två transparenta kuber och representerar en rymd i rymden, eller ett rum i rummet, vilket är vad vi skapar med våra produkter och installationer. Kuben är dock en abstrakt symbol och kan tolkas på många olika sätt. Känslan den ska förmedla är inspiration, högteknologisk och modern.

Kuben är uppbyggd av liksidiga trianglar, och återspeglar bokstäverna A och V, audio och video, som i symbolen upprepas i flera dimensioner. De är också den geometriska basen för hur datorer arbetar med att återgå tredimensionella miljöer. Trianglarna ligger också till grund för AVS mönster och element.

AVS-kuben kan animeras på olika sätt, och får på så sätt ytterligare en dimension.

Logotyp

Logotypen är texten som AVS återges med i vår logo. Den är mjuk och humanistisk samtidigt som den är precis, skarp och ska förmedla känslan tillgänglig och funktionell.

Syftet med logotypens utformning är att, utöver att vara differentierade och distinkt, återspegla hur man idag interagerar med maskiner: genom tryckkänsliga skärmar, som i många fall ersatt knappar. Skrivstilen ska ge intryck av handskriven text på en datorskärm.

Visuell perception, kognition och logos

Vår hjärna samlar och tolkar visuell information på ett förutsägbart sätt. När det gäller logotyper kan man dela upp kognitionen i tre steg: form, färg, innehåll. Att förstå den ordningen kan vara till hjälp när man arbetar med vår grafiska profil.

Form: Hjärnan tolkar former och konturer först. Det är de mest basala för hjärnan och därför tas de mest basala besluten om igenkänning i detta steg.

Färg: Nästa steg i komplexiteten är färg. Färg kan ses som det mest emotionellt laddade elementet i en identitet och kan effektivt användas för att skapa associationer och differentiering.

Innehåll: Tolkning av tecken och innebörden av ord är en komplex uppgift för hjärnan och kommer långt in i kognitionsprocessen.

AVS-Logo-portrait-RGB

Mönster och grafiskt element

Vår grafiska profil består av fler visuella instrument. Utöver färger och typografi, är vår logo, och i synnerhet symbolen, samt vårt mönster och element viktiga delar. Grundformen för dessa är den liksidiga triangeln som inspirerats av bokstäverna A och V. Vår symbol, och i sin tur mönster och element är alla uppbyggda av liksidiga trianglar.

avs-monster-grafiska-element

Mönster

AVS mönster är baserat på vår symbol och är skapat som en s.k. rapport vilken, likt flertalet tapeter, tillåter mönstret att upprepas vertikalt och horisontellt. Då mönstret är heltäckande och platt bör det i första hand användas på tredimensionella artefakter (så som bilar, förpackningar etc.). Notera att mönstret kan skalas efter behov och bör i en disposition anpassas till logo i såväl storlek som placering om sådan förekommer.

Mönstret finns tillgängligt endast i CMYK-färgrymd.

profil-element-grid

Grafiskt element

Vårt grafiska element är uppbyggt av en repetition av vår symbol, överlappande och i olika storlekar. Genom att kombinera flera element i olika storlekar kan man skapa ett objekt som ger intryck av djup och dynamik. Elementet är främst avsett att användas i tvådimensionella produktioner, så som på skärm eller i tryck.

Elementet finns tillgängligt endast i CMYK-färgrymd.

SÅ HÄR ANVÄNDS ELEMENTET

Elementet ska förhålla sig till logosymbolen i såväl placering som storlek. De olika elementen bör också vara linjerade med varandra enligt det linjeraster som automatiskt uppstår (se bild). Vid uppbyggnad bör det anslutna elementet antingen dubblas eller halveras i storlek.

OBS!

När elementen används i en design bör de tonas ner kraftigt så att de inte konkurrerar med budskap och logotyp.

Färger

ORANGE

Orange är vår huvudfärg och ska vara synlig och dominant i all vår visuella kommunikation. Den symboliserar energi, men har också en tydlig koppling till vår tidigare visuella identitet.

TURKOS

Turkos är vår sekundära färg. Turkos är en blandning av grönt och blått. Inom marknadsföring förknippas blå ofta med affärer och industri, medan grön har kopplingar till miljö och ekologi.

GRAFIT-GRÅ

ORANGE

PMS 137 UP
CMYK 0 46 100 0
RGB 255 167 0
#FFA700

TURKOS

PMS 231 UP
CMYK 100 3 34 12
RGB 0 146 157
#00929D

GRAFIT

PMS 7545 UP
CMYK 56 30 17 52
RGB 81 98 111
#51626F

Typografi

En viktig del av en visuell identitet är typografi, alltså typsnitten som används i visuell kommunikation. Typsnitt birdrar till att skapa en rytm när det läses, en känsla för verksamhetens positionering och bidrar till igenkänning.

Avenir Next

Typsnittet vi använder i den visuella identiteten är Avenir Next, ritat av de erkända typograferna Adrian Frutiger och Akria Kobayashi. Det är ett modern typsnitt som fungerar väl i både analoga och digitala media, har hög läsbarhet och ett humanistisk uttryck.
Avenir Next typsnittsfamilj innefattar en mängd skärningar. De varianterna vi i första hand använder är Avenir Next Regular och Avenir Next Demi.

Office + administrativa program

I Office-applikationer, om Avenir Next inte är tillgängligt, använder vi istället typsnittet Segoe UI. Det är ett standardtypsnitt i Windows och har några liknande egenskaper med Avenir Next.

OBS!

Avenir Next ska alltid användas i första hand om det är tillgängligt. Segoe UI och Avenir ska aldrig användas tillsammans i samma produktion.