Hållbarhet

Vårt hållbarhetsarbete

Utgångspunkten för vårt hållbarhetsarbete är att verksamheten ska bedrivas på ett etiskt, socialt och miljömässigt ansvarsfullt sätt, och vi arbetar systematiskt med frågor som rör säkerhet, jämställdhet och hälsa för våra medarbetare, arbetsmiljön och påverkan på vår omvärld. Vårt hållbarhetsarbete utgår från de målsättningar som utarbetats inom ramen för vårt ledningssystem, som är certifierat av ackrediterad tredje part enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015.

Vårt hållbarhetsarbete är uppbyggt kring tre fokusområden:

  • Vår egen verksamhet ska bedrivas på ett hållbart och ansvarsfullt sätt

  • Vi ska arbeta för att driva på hållbarhetsfrågorna inom vår leverantörskedja

  • Vi ska uppfylla våra kunders behov på ett resurssmart sätt och underlätta för dem att göra hållbara val av produkter och tjänster

Detta utgör grunden i vårt bidrag till Agenda 2030 och de Globala målen.

hallbarhetsarbete-avs

Hållbar verksamhet - vårt eget arbete

Vi har ett pågående arbete för att öka miljömedvetenheten hos våra anställda, alltifrån vilka transporter man bör välja till att ta hand om restmaterial vid installationer. Vi utbildar även vår personal i hur man hanterar kemiska ämnen på bäst och mest miljövänliga sätt. Vi arbetar med en kompetenstablå och utvecklingsplan för att ständigt höja och utveckla kompetensen hos vår personal för att möta de krav och behov som finns hos våra kunder och hålla oss uppdaterade kring den tekniska utvecklingen som sker inom ljud-och bildprodukter. Vi arbetar för att skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare och ständigt förbättra våra tjänster, arbetssätt och ledningssystem.

Arbetsmiljö, jämställdhet och kompetens

Vi ska sörja för god arbetsmiljö ur fysisk, psykisk och social synvinkel och arbetar ständigt för att förbättra hälsa och säkerhet på arbetsplatsen. Vi strävar efter att vara en bra arbetsgivare för alla medarbetare och att erbjuda en attraktiv arbetsplats genomsyrad av våra kärnvärden ärlighet, respekt och tillit. Våra kärnvärden är vägledande för hela vår verksamhet, både för hur vi som företag och våra medarbetare förväntas agera i olika situationer. Vår företagskultur och vårt uppträdande ska präglas av tolerans och ingen form av kränkande eller nedsättande beteende accepteras. På AVS råder självklart nolltolerans mot all form av diskriminering på grund av exempelvis etniskt ursprung, nationalitet, livsåskådning, sexuell läggning, kön eller ålder. Vi jobbar aktivt för likabehandling och för att öka mångfalden och jämställdheten i vår verksamhet. AVS ser jämställdhet som någonting självklart, som ska genomsyra hela verksamheten. Företaget verkar därför för att verksamheten ska vara neutral och att kvinnors och mäns resurser alltid ska tas tillvara inom alla områden.

Vi arbetar med en kompetenstablå och utvecklingsplan för att ständigt höja och utveckla kompetensen hos vår personal för att kunna möta våra kunders krav och behov och hålla oss uppdaterade inom den tekniska utveckling som sker inom ljud-och bildprodukter, samt även deras miljö-och hållbarhetsprestanda. Utöver tekniska utbildningar fokuserade på produkter genomförs även utbildningar inom miljörådgivning, mänskliga rättigheter och ILO:s kärnkonventioner. Vi arbetar kontinuerligt för att skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare och på så sätt ständigt förbättra våra tjänster, arbetssätt och därmed vårt ledningssystem.

parallax image

Hållbar värdekedja - produktion & arbetsförhållanden

Vad gör vi på AVS?

Samarbete och styrning i vår leverantörskedja

Ett av våra övergripande mål i verksamheten är att kunna erbjuda ett brett produktsortiment med fokus på miljön. Därför verkar vi kontinuerligt för att kunna erbjuda produkter som framställts på ett hållbart sätt, både sett till de resurser som används och arbetssituationen för människorna som producerar dem. Våra produkter innehåller många komponenter och material, och leverantörskedjorna är ofta långa, varför det ofta är svårt att få total insyn i varje led av produktionen. Tillsammans med våra leverantörer jobbar vi aktivt med att påverka hela vår leverantörskedja och lyfta hållbarhetsperspektivet i alla led.

AVS ställer sig bakom FN-initiativet Global Compact. Det innebär att vi ska verka för att främja respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande arbetsvillkor, arbeta för en bättre miljö och bekämpande av korruption. Principerna i Global Compact utgör grunden i AVS uppförandekod för leverantörer. Uppförandekoden ställer tydliga krav på leverantörerna att leva upp till samma standard som vi själva inom alla områden som rör socialt och miljömässigt ansvar. Vi förväntar oss att våra leverantörer och partners respekterar uppförandekoden och gör sitt yttersta för att leva upp till kraven, både inom den egna organisationen och i leverantörskedjan. Att minimera riskerna i hela leverantörsledet är ett kontinuerligt arbete, och vi gör regelbundet utvärderingar och riskbedömningar av våra kritiska leverantörer för att öka styrningen och transparensen i vår värdekedja.

AVS Uppförandekod accepteras via AVS leverantörsintyg som leverantörer och partners ska fylla i för att bli godkända. Uppförandekoden i sin helhet kan du läsa mer här.

Hållbarhetsmärkta produkter

Vi vill hjälpa våra kunder att välja mer hållbar AV-utrustning, och strävar därför efter att tydligt framhäva och marknadsföra hållbarhetsmärkta produkter på vår hemsida så att det ska bli enklare att göra bättre val. Vi erbjuder bland annat ett flertal produkter som är TCO-certifierade, en världsledande hållbarhetscertifiering för IT-produkter, som hjälper dig att göra ansvarsfulla produktval som driver på industrin i en hållbar riktning.

TCO-certifieringen innehåller sociala och miljömässiga krav ur ett livscykelperspektiv, bland annat avseende socialt ansvar i tillverkningen, materialanvändning, garantier och tillgänglighet av reservdelar, användarsäkerhet och återvinning. TCO Certified-märkningen finns för bildskärmar, bärbara datorer, smartphones, tablets, allt-i-ett-datorer, stationära datorer, projektorer och headsets.

Vi erbjuder också produkter som är certifierade enligt märkningarna Energy star, en märkning som visar att en produkt lever upp till krav på energieffektivitet, och märkningen EPEAT från The Green Electronics Council som också beaktar en produkts miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. EPEAT-märkningen finns för datorer, skärmar och skrivare. För skrivare, patroner och papper har vi även Svanenmärkta och EU-Ecolabel-certifierade produkter, samt produkter märkta med den Blå Ängeln, vilket är Tysklands motsvarighet till den nordiska Svanen-märkningen.

parallax image

Vi är måna om en lång livslängd på våra lösningar och erbjuder underhåll och service av utrustningen även efter att garantin har gått ut. För att kunna erbjuda en jämn och hög kvalitet på våra lösningar har vi hög tillgänglighet. Vi har kontor och lager i Malmö, Stockholm och Göteborg och våra erfarna AV-rådgivare täcker hela Sverige för både installation och service. Vår kundtjänst och serviceorganisation är erfaren och står alltid redo att hjälpa våra kunder.

Vår enkla och säkra återtagstjänst: Cirkulär hantering av er IT-utrustning

Då vårt mål är att leverera välfungerande helhetslösningar inom smart ljud och bild till våra kunder, innebär det också att vi tar ansvar för helheten av våra produkters livscykel. För att utnyttja befintliga resurser på bästa sätt och bidra till övergången till en mer cirkulär ekonomi vill vi självklart att våra produkter ska kunna nyttjas så länge som möjligt. Därför har vi tillsammans med vår samarbetspartner GIAB, som är specialister på rekonditionering av produkter och återbruk, utformat en tjänst för återtag och återanvändning av uttjänt IT-utrustning. Syftet är att vill vi bidra till att förenkla, skapa kontroll och resurseffektivisera hela IT-hanteringen för våra kunder.

Tjänsten innebär att vi, i samband med leverans och uppsättning av ny utrustning till er verksamhet, monterar ner den gamla. Vi förmedlar produkterna vidare till GIAB i Staffanstorp, som inventerar, avidentifierar och raderar all data, rekonditionerar det som behövs och uppgraderar produkterna. Produkterna med andrahandsvärde läggs sedan ut till försäljning och kommer så småningom till användning på nytt. På så sätt kan vi förlänga livet på funktionsdugliga enheter, och undvika nyproduktion av produkter och den stora resurskostnad det innebär. 

Väljer du till exempel en återbrukad skärm i stället för en ny besparar du atmosfären ca 500 kg koldioxid*! Om vi alla behandlar vår IT-utrustning som den värdefulla resurs den är, även när den har några år på nacken, kan vi med relativt enkla medel minska utsläppen och använda våra resurser smartare. Det är en Win-Win för alla inblandade, och alla kan bidra! Ju fler som både lämnar in till och efterfrågar ”ny” utrustning på återbruksmarknaden – desto snabbare bidrar vi till omställningen och får den cirkulära ekonomins hjul att börja snurra på riktigt.

Andrahandsförsäljningen av de produkter som GIAB rekonditionerat sker endast inom Skandinavien, detta för att minska risken för att produkterna exporteras illegalt som e-skrot. För produkter som inte går att reparera eller uppgradera sparas reservdelar och övrigt material skickas till ansvarsfulla återvinningsaktörer.

GIAB säkerställer att alla produkter raderas på minnesmedia genom programvara från BLANCCO, vilket är världens främsta erkända verktyg för dataradering av IT-produkter. För varje minnesmedia erhålls ett intyg på att radering har utförts, på så sätt kan vi garantera att all information har raderats oåterkalleligt. GIAB är sedan år 2015 certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001.

Genom det här samarbetet vill vi vara med och utöka marknaden för cirkulära produktflöden och uppmuntra cirkulär konsumtion. På så sätt hjälps vi alla åt att reducera avfall, minimera klimatpåverkan och optimera resursanvändningen.

Källor: *IVLs produktdatabas: Miljöfördelar med återbruk, 2020S

parallax image

Hur kan du som kund vara med och bidra?

När man står inför att investera i AV-produkter eller helhetslösningar för ljud- och bildkommunikation är det viktigt att först noga utreda sina behov, för att vi sedan ska kunna hjälpa till med att ta fram den smartaste lösningen – den som på mest resurseffektivt sätt fyller den önskade funktionen. Därför erbjuder vi alltid våra kunder en konsultation och inventering av deras behov för att säkerställa att våra lösningar uppfyller dem.

Mer information

Vill du veta mer om hur vi på AVS jobbar med frågor kopplat till hållbarhet är du välkommen att kontakta Mikael Wickström via formuläret nedan.

Malmö, 21 augusti 2024
Mikael Wickström, VD

Källor: *IVLs produktdatabas: Miljöfördelar med återbruk, 2020


 

parallax image